Hyvä opas, jota saa vastaanotoltani tai sen voi tilata Suomen kipy ry:ltä |
Kivunhoidossa korostuu potilaan kokonaisvaltainen kohtaaminen, kuuntelu ja läsnäolo. Kipuongelman kartoittamiseen ja hoitosuunnitelman käynnistämiseen menee kipusairaanhoitajan vastaanotolla 1 - 1,5 tuntia. Sen jälkeen vasta voidaan aloittaa kivun hallintaan ja hoitoon tähtääviä toimintoja. Erityisen tärkeää on ottaa huomioon potilaan elämäntilanne, voimavarat ja resurssit. Yhteistyöverkoston luominen ja moniammatillisen hoitotiimin asiantuntijoiden hyödyntäminen, potilaan kokonaishoidon kannalta järkevästi yhdisteltynä, on erittäin haasteellista, mutta sitäkin tärkeämpää hyvän hoitotuloksen kannalta. Kipusairaanhoitaja laatii yhdessä potilaan kanssa hoitosuunnitelman, joka toimitetaan potilaan hoidosta vastaavalle lääkärille hoidon tueksi ja apuvälineeksi. Erilaiset kivun hoitomenetelmät ja hoidon vaikutuksen seuranta sekä kipupotilaan motivoiminen hoitoon ja kuntoutukseen kuuluvat kipusairaanhoitajan erikoisosaamiseen. "Motivaation puute ei ole vika, josta potilasta voi syyllistää, vaan se on haaste työntekijän terapeuttisille taidoille. Motivoiva haastattelu ei ole vain tekniikkakokoelma, vaan se on tapa olla potilaan kanssa." (Estlander/Heikkonen, 2003 Kivun psykologia.)
Lisäinfoa psykologiasta kivunhoidossa löytyy Duodecimin terveyskirjastosta www.terveyskirjasto.fi
Edessä taas työntäyteinen ja mielenkiintoinen viikko. Paljon haasteita, elämyksiä, kokemuksia ja uusia oppeja sekä upeita IHMISIÄ!
No comments:
Post a Comment