Saturday, 17 November 2018

Terve mieli terveessä kehossa

Kokonaisvaltainen hyvinvointi puhututtaa meitä kaikkia joka päivä. Arjen kiireessä on kuitenkin helppo tehdä nopeita ja vähemmän terveellisiä valintoja sekä unohtaa oman hyvinvoinnin priorisointi. On helpompaa napata mukaansa takeaway ruoka tai tilata pizza kotiin, kuin ostaa kunnon ruoka-aineita ja valmistaa itse ravinteikas ruoka perheelle ja vieläpä nauttia se yhdessä kiireettömästi.

Ravinnolla on suuri merkitys koko kehomme ja mielemme hyvinvointiin. Viime aikoina on mediaa (ja meikäläistäkin) alkanut kiinnostamaan eri puolilta tulevat uutiset hiljaisesta tulehduksesta. Sen vaikutus kehoomme on todella moninainen ja haasteellinen sekä salakavala. Aihe ei sinällään ole uusi, sillä esimerkiksi Antioksidanttiklinikoiden perustaja, Kaarlo Jaakkola, on pyrkinyt hoitamaan potilaillaan tulehdusta ja hapetusstressiä ravitsemuksellisin keinoin jo neljänkymmenen vuoden ajan. Harva meistä miettii, mitä kaikkea tulehdus kehossamme saa aikaan. Vielä harvempi tietää, että erilaisten kiputilojen taustalla on käytännössä AINA matala-asteista tulehdusta.

Hyvä ja terveellinen ruokavalio ei tarkoita tylsää ja rajoitteellista elämää! Kyse on valinnoista. Kun menet kauppaan, kulje makeis-ja virvoitusjuoma- sekä sipsihyllyjen ohi. Valitse sen sijaan ostoskoriisi esim.pähkinöitä ja siemeniä. Makeanhimoon kannattaa valita vaikka raakasuklaata tai hunajaa. Kahvin ja mehujen korvaaminen lasillisella raikasta vettä saa solut kiittämään, aineenvaihdunnan tehostumaan ja ihon hehkumaan. Pienillä muutoksilla on valtava merkitys!  

Kuva: anna.fi
Stressi muokkaa suolistomikrobistoa ja sitä kautta vaikuttaa koko kehon ja aivojen hyvinvointiin haitallisesti tulehdusta lisäämällä. Rentoutumisen opettelu kannattaa! Pysähdy ja hengitä syvään, aisti maailma ympärilläsi ja opettele olemaan läsnä, tässä ja nyt! Ajatukset karkaavat ja lisäävät kiirettä sekä stressiä. Pysäytä kierre, älä anna ajatuksille liikaa painoarvoa. Ne tulevat ja menevät! Sinä olet ja pysyt!

Hiljaista tulehdusta aiheuttaa huonon ruokavalion lisäksi monet muutkin tekijät kuten esim. vyötärölihavuus, vähäinen liikunta, tupakointi, infektiot ja suussa piilevät tulehdukset eli huonot hampaat. Elimistömme soluilla on kuitenkin mieletön kyky korjata vaurioita, kun tehdään ryhtiliike ja pidetään hyvää huolta solujen ravinnosta ja energian saannista sekä aineenvaihdunnasta. Aina on mahdollista korjata oman elämän suunta ja käynnistää kehon ja mielen hyvinvointi talkoot!

Sunday, 11 November 2018

Lymfaterapiasta saa edelleen korvausta vuonna 2019

Nyt on taas puurot ja vellit menneet sekaisin! Meille (siis lymfaterapeuteille) on annettu tiedoksi, että Kela-korvaus lymfaterapian osalta päättyy 1.1.2019. Näin ei siis kuitenkaan netistä löytyvien tietojen mukaan olekaan! Lymfaterapia poistuu KELAN myöntämien terapioiden palveluvalikoimasta 1.1.2019. Tämä on ihan eri asia kuin sairauskulukorvauksen saaminen annetusta lymfaterapiasta.

Lymfaterapia on turvotuksen hoitoa!

KELA siis korvaa edelleen lymfaterapian osana sairauden hoitoa. Korvaamisen edellytyksenä on, että asiakkaalla on lääkärin määräys lymfaterapiaan. Määräys voi olla julkisesta tai yksityisestä terveydenhuollosta. Lymfaterapiaa korvataan fysioterapeutin tai sairaanhoitajan antamana poikkeustapauksissa, kun lymfajärjestelmän vaurioitumisesta johtuvan lymfaödeeman on aiheuttanut:
  • rintasyöpäleikkaus tai muu laaja kirurginen toimenpide
  • laajan kirurgisen toimenpiteen tulee ensisijaisesti kohdistua vartalon, kainalon tai nivustaipeen alueille.
  • sädehoito nivustaipeeseen, lantioon tai kainaloon.
  • krooninen infektio (lähinnä erysipelas).
  • synnynnäinen imusuoniston kehityshäiriö, myös myöhemmällä iällä ilmenevä.  
"Lymfaterapian kustannuksia ei korvata suorakorvausmenettelyllä, koska sen korvattavuus ratkaistaan lääketieteellisin perustein. Laskimon tukosten turvotukset eivät oikeuta lymfaterapian korvauksiin. Lymfaterapiasta voit edelleen saada korvausta sairaanhoitokorvauksina, vaikka se terapiavalikoimastamme poistuukin." Kirjoittaa Kelan asiakaspalvelu 2018. Tiedote Lymfaterapian korvaaminen sairausvakuutuksesta 1.1.2016 löytyy polulta: www.kela.fi > Yhteistyökumppanit > Lääkärit ja terveydenhuolto > Sairaanhoitokorvaukset > Kirjeet ja tiedotteet.

Jatkamme siis ensi vuonna työtä samalla tavalla kuin tänäkin vuonna ellei mitäänn uutta ilmene! 


Saturday, 27 October 2018

Kivun kokemusta ja riskitekijöitä rintasyöpäleikatuilla

Nyt on messuiltu melko ahkerasti ja olen vienyt kivun hoidon viestiä suurelle yleisölle. Kipusairaanhoitajana ominta aluettani ovat lääkkettömät kivunhoidon menetelmät ja kivun hallinta sekä kuntoutus. Jokaisella eri ammattiryhmällä on oma ns työkalupakkinsa, josta hän valitsee potilaallensa sopivimmat keinot ja yhdistää niitä osaamisalueensa puitteissa. Kivun hoidossa on sallittua kaikki, mikä ei vahingoita potilasta ja Roomaan on monta tietä!

Postilaatikosta löytyi uusi Kivuntutkimusyhdistyksen jäsenlehti Kipuviesti 2/2018. Sieltä haluan nostaa esiin kipututkijan, psykologian tohtorin, Reetta Sipilän tekemän väitöskirjan ja tutkimuksen aiheesta: Kivun kokemus ja kivun riskitekijät rintasyövän vuoksi hoidetuilla naisilla (27.1.2018).
Aineisto koostui 1000 HYKS:issä leikatusta potilaasta, joiden ikäjauma oli 18-75 vuotta. Aineisto kerättiin vuosina 2006- 2010.

" Potilaat täyttivät ennen leikkausta laajasti terveyshistoriaa, masennusoireita, tilanne- ja yleistä ahdistustaipumusta ja suuttumuksen ilmaisutyyliä kartoittavia kyselylomakkeita. Potilaille tehtiin leikkausta ennen kuuma- ja kylmäkipua mittaavat kokeellisen kivun testit. Leikkauksen anestesia, sekä akuutin kivun hoito kirjattiin. Potilas kirjasi ensimmäisen leikkauksen jälkeisen viikon ajan kipua leikkausalueella. Kipu ja osa mielialaan liittyvistä kyselylomakkeista lähetettiin 1kk, 6kk, 1v, 2v ja 3v leikkauksen jälkeen."(Väitöskirjan tiivistelmästä ote)

Anna Puu: Meissä on voimaa-nauha
Hoidetuista potilaista 12,6 % ilmoitti kipua leikatulla alueella puolen vuoden seurannassa ja vuoden seurannassa luku oli 13,5 %. Pitkittynyttä kipua vuoden kohdalla ennustivat leikkaustyyppi, jossa poistettiin kainalon alueen imusolmukkeita, saatu sädehoito ja voimakas ylipaino. Potilaat olivat keskimääräisesti psyykkisesti hyvinvoivia. Voimakas kipu heti leikkauksen jälkeen ennusti myös pitkittynyttä kipua vuoden seurannassa, samoin psyykkinen kuormittuneisuus eli pelko, ahdistus ja vihan tunne. Aggressio ilmeni nuorilla useimmin ulospäin suuntautuvana ja vanhemmilla suuttumus kohdistui sisäänpäin.  Sisäänpäin suuntautuvan suuttumuksen ilmaisun huomattiin olevan yhteydessä voimakkaampiin masennusoireisiin kolmen vuoden seurannassa.

On hyvä, että asioita tutkitaan! Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä maailman laajuisesti. Suomessa rintasyöpään sairastuu vuosittain 5000 naista (Suomen syöpärekisteri). Hyvien hoitojen myötä eliniän ennuste on kasvanut ja työssä käyviä rintasyövästä selvinneitä on paljon. Leikkaus on osa syövän hoitoa solusalpaajien ja sädehoidon sekä hormonihoidon ohella.Tutkijoiden tavoitteena on kehittää mittareita, joilla voidaan ennakoida ryhmät, jotka vaativat erityistä huomioita mahdollisen pitkittyneen kivun välttämiseksi olemassa olevien riskitekijöiden takia. Roosanauha-kampanjalla kerätään rahaa mm tällaisten tutkimusten rahoittamiseen.

Saturday, 20 October 2018

Kipu kiinnostaa messuilla

Kyllä taas on kipusairaanhoitajaa eli meikäläistä viety oikealle ja vasemmalle. Syksy on messujen aikaa ja lokakuussa olen ollut mukana kahdesti Helsingin Messukeskuksessa kertomassa kivun hoidon asioista eri näkökulmasta. Tietysti on mukavaa, että minua on pyydetty puhumaan itselleni niin kovin tärkeästä teemasta näinkin upeisiin tapahtumiin. Asiantuntijan tehtävä on nimenomaan jakaa tietoa ja tehdä itsestään tarpeeton siinä mielessä. Siis kaikin puolin hyvä juttu!

Lokakuun alussa pidettiin Messukeskuksessa Fysioterapia ja kuntoutus - sekä Hyvä Ikä - messut. Olin siellä LymphaTouch Oy:n kutsumana lavalla puhumassa aiheesta Alipainehoitoa kivun lievitykseen. Vastaanotto oli hyvä. Sain hyvää palautetta asiantuntijuudesta ja ammatillisuudesta sekä selkeästä esityksestä. "Tuota olisi voinut kuulla lisääkin", sanoi eräs kuulija. Tilaisuus poiki myös yhteydenottoja ja kiinnostusta toimintaani kohtaan. Rusinana pullassa pääsin hienoon kuvaan
LymphaTouchin "poikien" kanssa messuilla.
LymphaTouchin "poikien" kanssa. :)

Tänä viikonloppuna pyörii Messukeskuksessa I love me- messut. Olen menossa sinne kutsuttuna huomenna, sunnuntaina puhumaan Ravinnon merkityksestä kivun hoidossa. Tämän lyhyen tietoiskun klo 12.30 esitän Sitran Hyvinvointikorttelissa 6h20 Sanoste Oy:n yhteistyökumppanin ominaisuudessa. Tervetuloa kuuntelemaan ja vaihtamaan kuulumisia!

Kaiken messuilun ja koulutusten sekä muun tapahtuma rikkaan arjen keskellä hoidan päivittäin kipu- ja lymfapotilaita täällä Epoon metsäklinikalla. Uudet kotisivuni avautuivat vähän aikaa sitten. Jos ehdit käydä kurkkaamassa niitä niin siellä näet kuvia hoitolastani ja karvaisesta työparistani, Jalosta!

Sunday, 30 September 2018

Ravintolisät jakavat mielipiteitä

Olen jo monesti blogissani ja Facebook postauksissani julkaissut kirjoituksia ravinnon merkityksestä kivun hoidossa ja kokonaisvaltaisen hyvinvointimme tukena. Tänään selailin kirjahyllyäni ja käteeni osui lääkäri Taija Sompin kirjoittama kirja Parantava ruoka (2015). Saija puoliso, Jani, kirjoittaa myös blogissaan siitä, kuinka voimme ravinnolla edistää mm. sydänterveytämme.

Tässä lyhyt nosto tärkeistä asioista:
* huomioi ravitsemuksessasi rasvat; käytä paljon oliiviöljyä, huomioi kookosöljyn ja voin päivittäinen saanti
* käytä useita kertoja viikossa kalaa sekä nauti lisäksi päivittäin kalaöljyä tai kalanmaksaöljyä
* vältä sokeria ja sokerisoituvia viljoja
* selvitä kehosi vitaliteettikuvaajat, kuten D-vitamiini- ja rasvahappotasosi
* tue ruokavaliotasi ravintolisillä, kuten kalaöljyllä, D-vitamiinilla ja ubikinolilla
* vältä stressiä ja nuku riittävästi
* harrasta hiukan hengästyttävää liikuntaa päivittäin
* mikäli sinulla on jokin sairaus, keskustele ennen kuormittavan liikunnan aloittamista hoitavan lääkärisi kanssa.

Nils Jonatan Arppe 1904
Samanlaisia ohjeita suosivat lääkärit Antti Heikkilä ja tri Tolonen. Tämä ei ole kuitenkaan mikään muotijuttu, niin kuin moni haluaa uskotella. Jo vuonna 1904 Kurkijoen piiriläkäri Nils Jonatan Arppe kirjoitti aiheesta kirjan, jossa hän antaa ohjeita mm. diabeteksen hoitoon: "Aluksi täytyy sokeritautisen noudattaa ankaraa ruokajärjestystä, se on, kieltäytyä täydellisesti leivän, sokerin,  perunoiden ja muiden hiilihydraattirikkaiden ravintoaineiden nauttimisesta. Tällöin saamme selvyyttä taudin luonteesta: hyväluontoisessa tapauksessa katoaa tällöin sokeri virtsasta, pahaluontoisessa jatkuu sokerin erittymistä, joskin entistä vähemmässä määrässä." Siis näin todettiin jo vuonna 1904!

Sompin kirjassa käsitellään aihetta: Ravitsemuksemme tukipilari, ravintolisät (2015, s. 125-139) Siinä kerrotaan, että tietämys ravintolisien, antioksidanttien, vaikutuksesta terveyteen on kirjava sekä asiakkailla että hoitohenkilökunnalla ja lääkäreillä. Saija ei kollegiaalisesti halua soimata peruslääkärikuntaa, mutta toteaa, että he ovat koulutuksensa uhreja. Samoin on hoitajien laita!

Ravitsemussuosituksissa todetaan, ettei ravintolisiä tarvita, perusruoka riittää kaikille, myös sairaille. Todellisuudessa suomalainen ruoka on ravinneköyhää ja siitä on mahdotonta saada kaikki vitamiinit ja mineraalit rasvahapoista puhumattakaan. Hengissä voi pärjätä, mutta ilman ravintolisiä on haasteellista voida hyvin, saati korjata veriarvoja ja toipua sairauksista.

Itse olen käyttänyt jo vuosia erilaisia ravintolisiä, mutta viime vuoden aikana olen kiinnittänyt entistä enemmän huomioita niiden laatuun, alkuperään, puhtauteen ja valmistusmenetelmään. Tällä hetkellä suosin kotimaisia, puhtaita ja elinvoimaisia, arktisista marjoista ja yrteistä valmistettuja ravintolisiä. Voin hyvin ja olen energinen. Nukun hyvin ja liikun päivittäin. Mieleni on virkeä ja muistini toimii hyvin. 55 + -vuotiaana elän elämäni parasta aikaa!


Sunday, 23 September 2018

Onko sinulla terve maksa?

Kirjoitin viime viikolla insuliiniresintenssistä ja siihen liittyy olennaisesti maksan hyvinvointi tai pikemminkin sen huono vointi. Miksi maksa on tärkeä? Maksan on voitava hyvin, jotta me voisimme hyvin. Sekä kehon että mielen hyvinvoinnin toiminnan takana on maksa. Marja Ruuti kertoo kirjassaan Terve maksa (2015) hyvinkin seikkaperäisesti siitä, mitä maksa tekee, mistä se sairastuu ja miten sitä voi hoitaa. Suosittelen lukemaan kirjan, se mullistaa ajatuksesi itsehoidosta!

Tarvitset maksan terveyden kohentamista, jos sinulla on:

 www.marjaruuti.fi
  • kroonista väsymystä  ja/tai voimattomuutta          
  •  ylipainoa  ja/tai masennusta
  • aivosumua  ja/tai toistuvia tulehduksia
  • yilherkkä suolisto  ja/tai vaihdevuosioireita
  • kakkostyypin diabetes  ja/tai jatkuvaa stressiä
  • metabolinen oireyhtymä  ja/tai paljon lääkkeitä
  • korkea kolesteroli  
Lähes jokainen meistä löytää syyn hoitaa maksaansa paremmin!  Mitä me voimme tehdä? Lääketiede hoitaa lääkkein, mutta itse voimme tehdä todella paljon. Maksaa tulee hoitaa kokonaisvaltaisesti. Tärkein on ruokavalio, mutta yhtä tärkeää on valita itselleen muutkin sopivat hoitokeinot liikunnasta rentoutumiseen, yrteistä colonic-hoitoihin ja akupunktiosta vyöhyketerapiaan. Kokonaisvaltainen elämäntapahoito tuo tuloksia hitaammin, mutta poistaa usein oireen lisäksi sen aiheuttajan eli ollaan asian ytimessä!

Ruokavaliohoito on oma lempilapseni ja siinä on hyvä huomioida hidas eteneminen, totuttelu, innostuksen säilyminen ja uuden elämäntavan omaksuminen osaksi arkea. Mikä sitten on maksalle paras ruokavalio? Maksa tervehtyy hyvällä ruoalla. Tämä onkin oma tarinansa ja koska aiheeseen on tarvittu kokonainen kirja, niin en pysty avaamaan asiaa tässä muutamalla rivillä. Lupaan avata asiaa enemmän joko seuraavassa blogissani tai sitten tulevalla viikolla Facebook- livevideona.

Sunday, 16 September 2018

Insuliiniresintenssi- monien sairauksien taustalla

Oletko väsynyt ja voimaton? Tuntuuko, kuin sinussa ei olisi rittävästi "virtaa" arjen askareiden pyörittämiseen? Koetko olevasi hermostunut? Vaihteleeko mielialasi? Onko sinulla mielitekoja leivoksiin, viinereihin, suklaaseen ja muihin makeisiin ruokiin? Juotko paljon kahvia tai muita kofeiinipitoisia juomia piristeeksi? Nouseeko painosi, vaikka kuinka yrität koko ajan "laihduttaa"? Jos vastailit kysymyksiin kyllä, on sinulla mitä luultavammin insuliiniresistenssi. Potilaat, terveydenhoitajat ja lääkärit eivät yleensä tunnista oireyhtymää ajoissa. Vasta kun potilaalla todetaan diabetes, verisuonten kovettumiset ja muutkin diabeteksen lisätaudit, on insuliiniresistenssi jo hyvällä alulla.
  
Insuliiniresistenssi tarkoittaa tilaa, jossa haima tuottaa insuliinia, mutta sen teho on heikentynyt. Lihaksisto ja muut elimet ottavat glukoosia vastaan huonosti, maksa tuottaa ja vapauttaa liikaa glukoosia ja siksi veren sokeripitoisuus suurenee eikä se vähene normaalisti aterian jälkeen. Insuliiniherkkyys on alentunut, elimistö on tullut resistentiksi eli vastustuskykyiseksi insuliinille. Tilaa voidaan ehkäistä ja hoitaa säännöllisellä kuntoliikunnalla, vhh-ruokavaliolla ja useilla ravintolisillä.(Tolonen 2017).   
www.tritolonen.fi

Insuliiniresistenssi aiheuttaa glukoosi-intoleranssin eli heikentyneen sokerin sietokyvyn. Tila muuttaa laboratoriotuloksia: triglyseridit kohoavat, HDL-kolesteroli (= hyvä kolestetoli) laskee, verenpaine kohoaa ja tulehdussytokiinien määrä lisääntyy. Tämä aiheuttaa kehossa kroonisen,matala-asteisen tulehduksen eli inflammaation. Kaikki edellämainitut muutokset lisäävät mm. sydän- ja verisuonitautien riskiä. Tulehdus lisää myös kipuja! 

Insuliiniresistenssin hoidossa tarvitaan tavallista enemmän C-vitamiinia tukemaan kehon toimintaa. Magnesium ja kromi yhdessä parantavat insuliiniresinstenssiä. Koska kyseessä tulehdustila, tarvitaan riittävästi elilaisia antioksidantteja sammuttamaan tätä tulehdusta ja estämään vapaiden radikaalien haittoja kehossa. Monet eri vitamiinit ja hyvät omega-3 rasvahapot ovat tässä avaintekijöitä. Kasveista saatava luonnonaine, berberiini on osoittaunut hyväksi, sen sokeritasapainoa parantavan ominaisuuden takia. Karnosiini, biologisesti aktiivinen valkuaisaine, suojelee verisuonia ja sydäntä kohonneen verensokerin vaikutukselta. Mitä enemmän verensokeri nousee, sitä enemmän valtimoihin kertyy hapettunutta ja sokeroitunutta LDL-kolesterolia, joka ahtauttaa suonta. Sydäninfarktin syynä on siis alunperin insuliiniresistrenssi, jonka seurauksena kehittyy tulehdus, joka vaikuttaa LDL-kolesterolia lisäävästi ja suonta ahtauttavasti. 

Avainkysymys on, kuinka elimistö kykenee käsittelemään sokeria (glukoosia). Viime aikoihin asti on uskottu, että vain diabeetikoilla on glukoosiongelma. Nyt on käynyt ilmeiseksi, että nykyajan istuva elämäntyyli ja lisääntynyt sokerin ja muiden nopeasti imeytyvien hiilihydraattien syönti vaikuttaa haitallisesti elimistön kykyyn käyttää hyväkseen insuliinia. Siksi insuliniresistenssin tärkein hoito on vähähiilihydraattinen ruokavalio ja painonhallinta! 

 Monet uskovat elintarvikkeisiin, joita mainostetaan vähärasvaisina. Ne ovat kuitenkin osoittautunteet pettymyksiksi, koska niissä on usein runsaasti nopeita hiilihydraatteja, jotka vain pahentavat tilannetta. Uudet tutkimukset osoittavat niiden vähentävän hyvää HDL-kolestrolia ja lisäävän pahaa LDL-kolesterolia. Matalaglykeeminen ruokavalio sitävastoin on eduksi. Se tarkoittaa ruokia, jotka eivät nosta verensokeria nopeasti. Tällaisia ovat muun muassa puurot ja täysjyvätuotteet. Vältettäviin ruokiin kuuluvat mm. maissihiutaleet, leivonnaiset, banaanit ja punajuuri.  

Verenpaineen hoitoon ei pitäisi käyttää beetasalpaajia, koska ne lisäävät insuliiniresistenssiä. Kolesterolia alentavat lääkkeet (statiinit) voivat aiheuttaa masennusta, mikä puolestaan yleensä lisää ns. lohtusyömistä, painonnousua ja vähentää liikuntamotivaatiota.