Sunday 4 August 2013

"Perse-Arska" kuntoutuu

Ensimmäinen lomaviikko on pulkassa ja nyt on ns. voittaja-fiilis. Olen nimittäin voittanut ITSENI! Pahin este toteutumattomille toimille ja unelmille ovat omat ajatukset ja uskomukset. Nyt tekisi mieleni melkein sanoa, että kaikella on tarkoituksensa, niin esimerkiksi omalla selkäkivullanikin, jota on nyt kestänyt seitsemisen viikkoa. Kun kroppa reistaa niin mieli väsyy! En jaksa enkä halua koko ajan valittaa kipua, mutta se on inhottavasti häirinnyt elämääni. Koen olevani kuin taannoin telkkarissa pyörineen kotimaisen rikossarja - Raidin päähenkilön "vasikka" Perse-Arska. Jatkuvasti hieron ja hoidan kireää ja kipeää vasenta pakaraa.

No jotain hyvääkin siis! Olen tehnyt elämässäni ryhtiliikeen. Kiitos kuuluu paljolti hyville esimerkeille: Raakel Lignellille, Antti Heikkilälle, Paula Heinoselle ja ennen kaikkea Satu Väisäselle.
Satu on käynyt läpi 10 vuoden alaselkäkipuhelvetin ja hänen kirjansa opit ovat olleet ohjenuorani omassa kuntoutusprosessissani. Ihmeparannusta ei tule ulkoapäin vaan oma aktiivisuus on tärkeintä. Itseasiassa kahdeksan henkilöä kymmenestä kärsii selkäkivuista jossain elämänsä vaiheessa. Työväestöstä noin 50 % istuu yli 6 tuntia päivässä. Tämä on haitallista, sillä istuessa selän aineenvaihdunta heikkenee tai lakkaa. Myös stressi ja patoutuneet tunteet lisäävät selkävaivoja. Kuntoutuksessa on tärkeää muistaa monipuolinen liikunta, terveellinen ruokavalio ja oman kehon kuuntelu. Helppoja sanoja, mutta niiden sisällön avaaminen omaksi toiminnaksi onkin eri juttu!

Kuluneella viikolla olen ilokseni huomannut nauttivani liikkumisesta! Olen liikkunut ViLiMi-mittarin innoittamana päivittäin yhtäjaksoisesti yli 30 min hikoiluttavaa ja hengästyttävää kuntoliikuntaa (sauvakävely, uinti, jumppa) saaden 2 pistettä / päivä, jolloin olen viikon aikana kerännyt 10,5 pistettä. Tämä tarkoittaa sitä, että liikunta suorituksillani on erittäin selkeitä terveysvaikutuksia. Lisäksi olen noudattanut Antin, Paulan ja Raxun ruokaohjeita sekä käyttänyt korkealaatuisia Synergy tuotteita. Olo on keventynyt ja mieli virkistynyt. Alkuviikon selkäkipu oli NRS-asteikolla (=Numerous Rating Scale) voimakkuudeltaan 7/10 ja nyt se on 2/10. Päämääräni selkiyttämisessä ja tavoitteiden asettamisessa olen päättynyt turvautua vetovoiman lakiin ja siksi laadin itselleni toimintaani ohjaavan Aarrekartan.  
Unelmilla on siivet! :)
Olen ripustanut aarrekartan makuuhuoneeni seinälle ja viimeksi tänä aamuna huomasin, kuinka puolisoni katseli sitä pieni hymy huulillaan. Hän pitää minua "hurahtaneena", mutta tämä on jo toinen tekemäni aarrekartta. Ensimmäinen kartta toimi todella hyvin ja sain elämääni kaikki siihen liittämäni toiveet. Nyt vaan fokus tulevaan. Kääritään hihat ylös ja luodaan itsellemme parempaa tulevaisuutta!

No comments:

Post a Comment