Saturday 1 March 2014

Voimavarana tyytyväiset asiakkaat

Kirjoitin otsikon ja heti iski moraalinen puukko rintaani. Käytän otsikossa kauniisti sanaa asiakas, vaikka oikeasti omatuntoni haluaisi minun kirjoittavan "potilas". Selitys: Minulla on vastuuvakuutus, joka kattaa potilasvahingot (ei asiakkaiden vahinkoja). Potilaillani on oikeus tehdä potilasasiamiehelle valitus, jos he kokevat tulleensa väärin hoidetuksi. Tämä perustuu potilaslakiin. Jos potilas onkin  asiakas, koskee häntä kuluttajansuojalaki, joka on ihan erilainen kuin ns. potilaslaki. Eli jotta pelisäännöt toimii kuten pitää, ovat hoidokkini potilaita! Tämä ajatusmaailma iskostui mieleeni Kivunhoidon asiantuntija opinnoissa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa vuonna 2000, kun silloinen Eduskunnan oikeusasiamies kävi meille luennoimassa aiheesta. No, käytän siis kuitenkin nyt otsikossa sanaa asiakas.

Tyytyväisen asiakkaan tuoma kiitos!
Kuluva viikko on ollut työntäyteinen ja haasteellinen. Yksinyrittäjän arki on välillä karua ja nimensä mukaan yksinäistä. Tehdään pitkiä työpäiviä, jotta saadaan kaikki sarjahoidoissa käyvät kipu- ja lymfapotilaat hoidettua heille sopivalla aikataululla. Väliin yritän mahduttaa uusia potilaita, jotka soittavat ja ovat kivuliaita tai tapaturman tai leikkauksen takia pikaisen hoidon tarpeessa. Minne mahdutan heidät? Vuorokaudessa kun on vaan n 12 työtuntia ja oma kehokin tarvitsisi taukoa sekä huoltoa. Iltaisin paneudun lausuntojen ja palautteiden kirjoittamiseen, sekä laskutukseen ja muihin toimistotöihin. Kuluneella viikolla on työllistänyt myös luentoesityksen teko. Ensi torstaina vietämme (ehkä ainoana) Suomessa maailmanlaajuista lymfaödeeman tietoisuuden lisäämispäivää 6.3. ja illan luento on valmistunut pikkuhiljaa yön tunteina. No, tietty yrittäjän tulee yrittää...sanoo joku. Tässä yhteydessä herää assosiaatio: yrittäjä sana on huono, emme me yritä vaan teemme todenteolla todellista työtä! 20 vuotta palkkatyössä olleena olen sitä mieltä, että jos jokainen työtä tekevä tekisi työtään ns. yrittäjämäisesti, ei kukaan voisi työssä huonosti eikä olisi niin paljon työttömiäkään. Tää on mun mielipide!

Vaikka työ on välillä fyysisesti kovinkin kuormittavaa, en vaihtaisi päivääkään pois! Nautin työstäni ja vapaudestani tehdä työtä juuri niin hyvin kuin taidan! Paras palkkio työstäni ovat tyytyväiset potilaat, jotka palaavat aina uudelleen ja kokevat saavansa apua vaivaansa. Puskaradio toimii ja
mainostamiseen ei ole tarvetta (ainakaan tällä hetkellä). Voiko yrittäjä olla tyytyväisempi? Vastaus: Ei ja Kyllä. Olen kiitollinen potilaitteni luottamuksesta ja toivon, että voin vastaisuudessa palvella heitä entistä paremmin! Kiitos kaikille ihanille ihmisille! Tavoitteena on kehittyä edelleen kivunhoidon ja lymfaterapian saralla ja kehittää uusia palvelukonsepteja. Ne on työn alla!

No comments:

Post a Comment