Sain voimakkaan lääkityksen, joka osoittautui erityisherkälle liian kovaksi. Sain voimakkaita sivuvaikutuksia, jotka estivät määrätyn lääkityksen noudattamista. Yritin Vappua edeltävänä lauantaina tavoittaa lääkäriä, jolta kysyä jatkoista, mutta se tuntui olevan toivotonta. Soitin 4 paikkaan ennen kuin sain "jonkun" kiinnni ja luvan soveltaen ottaa lääkettä. Tätä "sovellusta" ja itsehoitoa tein kaksi viikkoa ennen kuin pääsin asiantuntevan kardiologin vastaanotolle Porvoon sairaalaan. Monia mutkia oli matkassa ja niistä olen kirjoittanut Facebook-sivuillani.
Nyt kuitenkin tuntuu, että elämä voittaa ja olen enemmän kuin kiitollinen saamastani mahdollisuudesta jatkaa elämääni! Yksi opeista jonka sain on: kuuntele potilasta / asiakasta! Hän on oman asiansa asiantuntija. Hän tuntee, tietää ja kokee asioita, joita toinen eli hoitaja/lääkäri ei voi tietää! Kuuntele ja usko, mitä potilas sanoo! Kysy hänen mielipidettään hoidosta ja kuntoutuksesta. Meille (hoitajille / lääkäreille) on tarkoituksella luotu yksi suu ja kaksi korvaa. Asiantuntijan tehtävä on jakaa tietoa ja osaamistaan, mutta hänen ei tule toimia auktoriteettina. Asiantuntijan tärkein tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi ja antaa osaamisensa tarvitsijan käyttöön. Aito asiantuntija toimii ammatillisesti, vastuullisesti ja empaattisesti eikä käytä asemaansa väärin. Välinpitämätön, liian tärkeilevä ja selvästi työhönsä tympääntynyt hoitaja/lääkäri on häpeäksi organisaatiolle. (Näitäkin on valitettavasti taas nähty!) Hyvä hoito on jokaisen perusoikeus!
Sydänliitto.fi |
No comments:
Post a Comment