Sunday, 11 September 2011

Ravinnolla on väliä!

Syyssää kutsuu houkuttevasti metsään, mutta hirvikärpäset ovat inhottavia ja niiden pelko estää minua nykyään nauttimasta aiemmin niin rentouttavasta harrastuksesta, sienestämisestä. Onneksi asun maalla ja talon takana olevassa metsikössä kasvaa jonkun verran metsän aarteita, marjoja ja sieniä. Lähellä asutusta eivät hirvikärpäset vielä pörrää. Nyt on syytä kuitenkin ladata pakastimet täyteen antioksidantteja talven flunssien varalle.

Lääkäri Antti Heikkilä suosittelee lämpimästi esim. mustikoita ja sanoo niiden olevan varsinaisia terveyspommeja! Mielenkiitoinen Heikkilän haastattelu aiheesta kipu, mieli ja ravinto löytyy Studio 55 netistä. http://www.katsomo.fi/?proglId=51173 ja lisää ajatuksia hänen kirjoittamasta kirjastaan Siunattu kipu, Rasalas kustannus, 2009. Itse allekirjoitan monta Heikkilän ajatusta ja omakohtaisesti olen kokenut esim. vitamiinien, rasvan ja hiilihydraatien vaikutuksen kehon terveyteen ja mielen vireyteen sekä yleiseen jaksamiseen.
Pyrin syömään terveellisesti ja monipuolisesti. Käytän ravintolisiä esim. Omega-3 kapseleita, E- ja D- vitamiinia sekä Ubikinonia ja AloeVera -juomaa päivittäin. Uutena kokeiluna karnosiini ja berberiini valmisteet. Ja virtaa on kuin pienessä kylässä, enkä muista milloin viimeksi olisin  sairastellut (Ups, voi olla, että ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa.). Rasvaa käytän kohtuullisesti, ruoanlaittoon rypsi- tai oliiviöljyä ja leivälle voita! Syön enemmän proteiineja ja vähemmän hiilihydraatteja. Juon riittävästi vettä!
Hivenaiheista löytyy lisätietoa esim.Tolosen sivuilta http://www.tritolonen.fi/index.php.

Ravinnon ja kivun välistä vaikutusta on tutkittu jonkin verran ja yksi hyvä linkki aiheeseen on sivuilla: http://www.healingchronicpain.org/content/introduction/comp_nutrition.asp, siinä kerrotaan, että ruokavalion manipulointi eli muutos voi vaikuttaa kivun aistimiseen ja kehon tulehdustilaan, joka ylläpitää kipuja. Artikkelissa puhutaan välttämättömien rasvahappojen, vitamiinien ja mineraalien sekä erilaisten entsyymien vaikutuksista kipuun ja sen kokemiseen.

"Olet sitä mitä syöt" pitää harmittavan usein paikkaansa ja erilaiset ruoka-aineet saattavat siis joko ylläpitää kehossamme tulehdusreaktiota ja kipua tai toimia kivunlievittäjinä. Norjalainen kipulääkäri Rae Bell luennoin taannoin aiheesta Kivuntutkusyhdistyksen järjestämillä kipukoulutuspäivillä. Tähän materiaaliin voi tutustua tarkemmin Kipuviesti 1-2009 lehdessä. Linkki artikkeliin löytyy sivulta :http://www.suomenkivuntutkimusyhdistys.fi/system/files/files/Kipuviesti%201-2009.pdf.

Jos sinä, arvoisa blogini lukija, tunnet nyt hämmennystä ja kaipaat lisätietoa hyvän ravinnon merkityksestä kehosi hyvinvoinnille, suosittelen lämpimästi yhteydenottoa Active Care Oy:n ravintovalmentajaan, Sari Armilaan. (www.activecare.fi) Sari on asiantunteva ja mukava ravintovalmentaja, jolta taatusti saat neuvoja ja ideoita omaan ruokaremonttiisi.

Ja nyt porkkanalle!

No comments:

Post a comment