Sunday, 30 September 2012

Potilaan aito kohtaaminen on hoitotyön kulmakivi

Torstaina ajoin aamu- ja iltaruuhkassa Kehä I:llä. Miten on mahdollista, että suoralla tiellä syntyy niin paljon ruuhkaa, vaikka jokainen kokee ajavansa sääntöjen ja rajoitusten mukaan? Onko syy siinä, että infrastruktuuri on aikansa elänyttä eli tiet ja liittymät eivät vastaa nykyisen liikennemäärän asettamia vaatimuksia vai onko tiellä kuitenkin "sooloilijoita", jotka eivät piittaa säännöistä vaan puikkelehtivat, ohittavat, kiilavat ja aiheuttavat kaaosta? No, näihän asiat kulkevat arjessa ja elämässäkin. "Aina ei kaikki suju niin kuin Strömsössä.", olen kuullut sanottavan.

Orion Oy, Pääkonttori Espoo
Liikenneruuhka ei kuitenkaan pilannut tostain tunnelmaa. Osallistuin toisen kerran järjestettävään kipusairaanhoitajille tarkoitettuun Kivunhoidon verkostoitumispäivään Espoon Orionin toimitiloissa. Paikalla oli kivunhoidon asiantuntijasairaanhoitajia julkiselta sektorilta ja (pari = minä + yksi toinen) yksityiseltä puolelta ihan ympäri Suomen. Päivän anti oli hyvä. Verkostoitumisen ja sparrauksen lisäksi saimme tietoa ja ajatuksia hoitotyön kehittämiseen. Pääteemaksi nousi kuitenkin kipupotilaan kohtaaminen osana hyvää kivunhoitoa. Kivunhoito on mitä suuremmassa määrin moniammatillista yhteistyötä, kun se on hyvää ja laadukasta. Valitettavasti kaikki hoitotiimiin osallistuvat eivät ole yhtä sitoutuneita tai harjaantuneita vuorovaikutustaidoissaan. Usein se on juuri hoitaja, joka joutuu paikkaamaan työyhteisön aiheuttaman mielipahan potilaalle. Harmistuminen on voinut aiheutua esim. lääkärin huonotuulisuudesta tai kiireen aiheuttamasta epäasiallisesta käytöksestä tai kommentista. Hoitotyössä tulee kuitenkin aina muistaa, että potilas on yksilö ja ainutlaatuinen sekä oman elämänsä paras asiantuntija. Tätä meidän tulee kunnioittaa ja kannustaa potilasta vuorovaikutukseen hoitosuhteessa meidän kaikkien hoitoon osallistuvien kanssa.

Samat hoitotyön kriteerit korostuvat kaikessa hoitotyössä ja kaikkialla eli hoitopaikasta riippumatta.
Oma mentorini ja yrityskummini slogan on "Ihmiseltä ihmiselle ihmisiksi:" http://astute-consulting.net. Hän on reksteröinyt tämän lauseen, mutta uskon, että me kaikki voimme 100% yhtyä tähän.

Aito kohtaaminen ja vuorovaikutus on asia, jota me kaikki voimme harjoitella ja oppia. Olen menossa tulevana tiistaina Ahvenanmaalle kertomaan LymphaTouch kokemuksia keskussairaalaan ja yksityiselle lääkäriasemalle. Astun taas oman mukavuusalueeni ulkopuolelle, mutta tulen varmasti kotiin kokemusta rikkaampana. Ensi viikonloppuna panostan vuorovaikutustaitojeni kehittäämiseen osallistumalla huikeaan seminaariin. Kerron siitä sitten lisää......

Sillä välin kohdataan, kuunnellaan, yritetään ymmärtää ja ennen kaikkea välitetään toisistamme!

No comments:

Post a comment