Sunday 4 May 2014

Kyynärpään iskuvammasta kuntoutuminen

Päivän teksti on jatkoa viikko sitten tapahtuneelle olkapään kaatumisvammalle. Lensin siis tasan viikko sitten nenälleni eteisemme laattalattialle oikea kyynäpää ja ranne edellä. Tärsky oli melkoinen ja täytyy nyt todeta, että osteoporoosia ei meikäläisellä ainakaan ole, kun luut säilyivät ehjinä! Alkuhoito oli hoitajalta (lue allekirjottaneelta) huono! Olisi pitänyt malttaa pitää vammakohdassa kunnon kylmäpakkausta riittävän kauan ja asettaa käsi paremmin kohoasentoon. Tällä olisin ehkä välttänyt massiivisen verenpurkauman kudokseen, joka on vaatinut aktiivista hoitamista koko viikon.

Kaikesta huolimatta olen ollut koko viikon työssä! Maanataina jouduin peruuttamaan hoitoja, mutta hoitosukkien mittaamista ja toimistotöitä pystyin tekemään. Onneksi kuluneella viikolla oli Vappu, joten työpäiviä oli normaalia vähemmän. Joka päivä olen hoitanut koko oikeaa yläraajaa pari kertaa päivässä PhysioTouch alipainehoidolla. Tällä olen saanut aktivoitua lymfajärjestelmän toimintaa, jotta suuri mustelma on nopeammin päässyt imeytymään pois vauriokohdasta. Olka- ja rannenivelen hoidolla alipaineella olen vähentänyt kudosvaurion tulehdussolujen eli proteiinien pakkautumista ja saanut tulehdusrektiota sammumaan nopeammin. Lihasten ja sidekudoksen (faskioiden) kireyttä olen hoitanut PhysioTouchin lisäksi Hivamatilla (Deep Oscillation) eli syvävärähtelyhoidolla. Se on tuntunut vähentävän mukavasti myös hermosärkyä, jota on esiintynyt vamman aiheuttaman hermopinteen ja turvotuksen aiheuttaman pinteen takia kyynärtaipeessa ja ranteessa sekä vähän kämmenessäkin.

Olkapään paraneminen viikossa ja hoitovälineet!

Viikko sitten otin parasetamolia yhteensä 1 tabl kahtena iltana, jotta pystyin paremmin rauhoittumaan yöllä hermokivusta. Päivät olen pärjännyt ilman kipulääkettä! Olen hoitanut vamman aiheuttamaa kudosvauriokipua ja turvotuksen aiheuttamaa pinnesärkyä lääkkettömillä akupunktiolaastareilla. OIen yhdistellyt kipulaastareita ja glutationi sekä carnosini laastareita. Näillä olen pyrkinyt vähentämään kudoksen tulehdusreaktiota ja antamaan tukea kudoksen omalle paranemisprosessille luonnonmukaisin keinoin. Kivun aiheuttamaa autonomisen hermoston stressiä olen hoitanut lääkeettömällä Aeon-laastarilla ja tänään on käytössä Energialaastarit, jotta katson toimiiko käsi niillä paremmin ja tuntuu toimivan. Kirjoittelen tässä hyvin kahdella kädellä!

Kinesioteippiä olen käyttänyt tukemaan kudoksen paranemisprosessia, parantamaan lymfaattista toimintaa ja vähentämään faskiakireydestä johtuvaa kipua kyynärtaipeessa ja ranteessa. Tällä hetkellä levossa käsi on kivuton, mutta ranteen kiertoliike aiheuttaa vielä lievää kipua 3/10.

Olen siis saanut omakohtaisen kokemuksen siitä, että aktiivinen kuntouttaminen vamman jälkeen on todella tärkeää! Se säästää sairauspäivissä, rahassa ja ennen kaikkea elämänlaadussa! Jos olisin tehnyt niin kuin "ennen" (ennen kuin ryhdyin kipusairaanhoitaja yrittäjäksi) olisin loukkaantumisen jälkeen mennyt lääkärin vastaanotolle. Hän olisi EHKÄ kuvannut käteni ja todennut, että mikään ei ole poikki. Tämän totesin nyt itse, kun kaikki nivelet liikkuivat kaatumisen jälkeen. Lääkäri olisi sitten määrännyt minulle tulehduskipulääkettä kipuun ja mahdollisesti kantositeen käteen ja sairauslomaa 1-2 viikkoa. Nyt viikon kuluttua tapahtuneesta, olisi käteni edelleen kipeä, toimintakyvytön ja todella turvoksissa. Tämä olisi normaalia!

Nyt kuitenkin käsi toimii "lähes" normaalisti. Puristusvoima on edelleen heikompaa kuin terveessä kädessä, mutta voin esim. kammata hiukseni ja pukea ylleni sekä syödä ja kirjoittaa oikealla kädellä. Huomenna töihin ja katsotaan, miten siellä sujuu........

No comments:

Post a Comment