Sunday, 30 October 2016

Syövästä voi selviytyä

Ensimmäistä kertaa olin aamulla iloinen kellojen siirtämisestä! Kiireisen työviikon jälkeen oli aivan ihanaa saada nukkua tunti pidempään, kun viimeyönä siirryimme ns talvi-tai normaaliaikaan. Yötyössä olevat, kuten rakas poikani, saattavat olla asiasta täysin eri mieltä.

Viikko on kulunut vauhdikkaasti. Olen vetänyt kahtena peräkkäisenä iltana WinFit-koulutuksen Porvoossa ja Karjaalla. On todella ilo olla hyvän asian sanansaattajana. Eilen sain itse istua koulun penkille Helsingin Kulttuuritalolla, jossa integratiiviseen onkologiaan erikoistunut lääkäri, tutkija ja kirjailija Kelly Turner esitelmöi tutkimuksestaan. Hän on tutkinut yli tuhat syöpätapausta, jossa vakava sairaus on vastoin lääketieteen odotuksia parantunut. Hän on kirjoittanut aiheesta kirjan, tehnyt videon ja jatkaa tutkimustyötä keräten tositarinoita.

Kirjassaan Syövästä voi selviytyä Turner valottaa yhdeksää yhteistä tekijää, jotka ovat olleet selviytyjien keinoja taistelussa parantumatonta sairautta vastaan. Näitä keinoja on käytetty tavallisten syöpähoitojen tukena. Nämä tekijät voidaan karkeasti jakaa seuraaviin ryhmiin:   

1) Löydä syy, miksi haluat elää? Mikä on sinun kantava voimasi elämänhalua ylläpitämään?
2) Ota aktiivinen rooli ja asenne omaan elämääsi ja hoitoosi.
3) Vastaanota peheesi ja ystäviesi tuki. Ole osa yhteisöä, nauti, koe, ole läsnä ja saa rakkautta.
4) Muuta radikaalisti ruokavaliotasi. Lisää kasvisten ja vihannesten määrää! Vältä sokeria, vehnäjauhoja (gluteenia), punaista lihaa ja huonoja hiilihydraatteja. Nauti hyvää, ravitsevaa ruokaa, hyviä rasvoja ja vitamiineja sekä puhdasta vettä!
5) Puhdista kehosi myrkyistä, huolehdi suoliston hyvinvoinnista (pre- ja probiotit) ja vastustuskyvystäsi lisäravinteilla ja yrteillä.
6) Luota intuitioon, kuuntele mitä kehosi tarvitsee!
7) Vapaudu haitallisista tunteista, kuten viha, katkeruus, kateus ja pelko. Stressittömyys lisää   immuunipuolustusta.
8) Opettele ajattelemaan positiivisesti. Harjoittele positiivisuutta ja kiitollisuutta päivittäin.
9) Opettele elämään hetkessä! Tietoinen rentoutus ja läsnäolo esim. meditaatio lisää kehon omaa hyvien hormonien (serotoniini, oksitosiini, melatoniini) tuotantoa.

Saimme eilen kuulla upeita selviytymistarinoita. En voi muuta kuin hämmästellä kehon omaa parantavaa voimaa! Kehomme on viisas, mutta usein unohdamme kaiken hälyn keskellä kuunnella mitä se meille viestii! Toivon, että Sinä muistaisit joka päivä huolehtia itsestäsi ja hyvinvoinnistasi. Turnerin yhdeksän polun ohje sopii meille kaikille joka päivä!

No comments:

Post a comment